2013. július 24., szerda

Bio alma

Tavasszal csaknem összevesztem egyik értelmiségi kollégámmal azon, hogy élhet-e almafa permetezés nélkül. Szerinte nyilván nem. Itt felsorolt általam is sokat hallott nyavalyákat, tetveket, kukacokat. A kukacok!!! Azok aztán tényleg lehetetlenné teszik a bioalmát!
Hát igen. Hümmögtem, mert igazából csak az elmélet élt a fejemben. Tavaly varasodott és kukacos volt az a 2-3 szem alma, ami termett. Ráadásul a szárazság levitte egy csomó levelét. Gyenge volt na. De még csak 4 éves volt, és először termett. Bíztam hát rendületlenül a természetben, és tettem a dolgom. Nem hiába. A dolgom tevése alatt azt értem, hogy gigantikus mennyiségű madarat tápláltam egész télen. Ennyi még sose volt. 8-10 cinkét számoltam meg egy hirtelen ablakon való kipillantással. A tél végéig a ház előtt jöttek mentek. Tavasszal azonban hátraköltöztek az északi oldalra, ahol sok-sok fa van. Onnan tudom, hogy oda nyílik a hálószobám ablaka. Biztosan tudom, hogy nem csak cinke van, mert számomra ismeretlen hangú fiókák csivitelését is szoktam hallani, ahogy közelít az anyjuk a kajával. Sokan vannak, szoktam látni is őket. Ennek tudom be azt, hogy az idén egyetlen kukacos almám sem volt. Még mielőtt azt kérdezné valaki, hogy "a háromból?" Nem, kedves barátaim. Iszonyat mennyiségű alma volt a két kicsike fámon. Olyan sok, hogy szomorúan vettem tudomásul, hogy az uramnak megint igaza lett, és letört két megtermett ág is az almák súlya alatt. Ma is leszedtem kb. 5 kg éretlen almát, hogy ne pusztítsák tovább a fát. Vajon tényleg ritkítani kell az almákat? Tudja valaki? Én úgy voltam vele, ha fel tudja nevelni, akkor elbírja. Tévedtem.
Nos, amit még el kell mondjak, hogy a varasodás elenyésző. 1-2 alma lett fertőzött az egyik fán, a másikon egyáltalán nem. Nem permeteztem, nem csináltam lemosót olyan megfontolásból, hogy azt olvastam, hogy a növényeknél is -csakúgy, mint az embereknél - van természetes védekező mechanizmus. Ahogy egy fát megtámad egy betegség (gomba, vírus...stb), úgy annak a fának "beindul" az immunreakciója, és ellenanyagot kezd termelni. Ha megvan a megfelelő életkörülménye (szerves tápanyag, víz), akkor bizony képes legyőzni, akármilyen veszedelmesnek kikiáltott kórt. Csak időt kell hagyni neki. Ez az élmény még elég friss. Tudom, nem is elég bizonyítéknak. De az elmélet  igazolása úgy tűnik nem kizárt ;)

1 megjegyzés:

  1. Szeszélyesek a fák. Lemondtam arról, hogy megértsem őket. Nálam van amelyiknek tetszik a hely, ontja gyümölcseit, van amelyik alig terem valamit az is hamar elrothad. Egyik évben szakadnak le az ágak, a másik évben semmit sem teremnek. Nem permetezek, mert nincs időm. Millió madár van itt, de légy annál több. Nem győzik.
    Azt viszont észrevettem, hogy ha sok alma van egy ágon, zölden leszakítok párat, valóban jobban fejlődik a többi.

    VálaszTörlés