2014. január 25., szombat

Tej

Amióta nincsenek kecskéink, csak tehéntejet iszunk. Természetesen nem a boltit. Szerintem 10 éve nem láttam bolti tejet. 6 éve már, hogy házhoz hordja nekünk egy gazda a finom, friss, TELJES házitejet cirka 150 forintért. Télen 2 naponta 4 litert rendelünk, nyáron a felét. Ilyenkor főként sajtot, túrót készítek belőle, de a héten belevágtam a joghurt készítésbe is. Teljes a siker.
Sajt
Ezt készítem a legrégebben, mert amikor tejelő kecskéink voltak, minden nap fel kellett dolgozzam a tejet. Nekem az ecetes megoldás annyira nem jön be (tán azért mert próbáltam mást), de meg lehet próbálni ecettel is összeugrasztani. Én oltógyomorból kivont tejoltót szoktam használni. 1 dl 1000.- forint körül van, és az elég szokott lenni közel egy évre! 2 liter tejhez kell 1 ml, miután felhevítettem a tejet 37 fokra. Összekeverem és hagyom állni kb. fél órát. Utána földarabolom az alvadékot, teszek hozzá olyan ízesítést, amit szeretnék (ez mostanában közkívánatra a fokhagyma), belekeverem, aztán kiöntöm egy pelenkába és hagyom lecsepegni. Sokan még sajtolják is azaz préselik, én ezt a lépést meg szoktam spórolni. 1 napig csepegtetem, utána besózom (nem vált be a sós lé, valószínű a sajtolás hiánya miatt) A só még kinyom belőle egy nagy adag savót egy fél nap alatt, átjárja az íz, és készen is van. Arra jöttem rá, hogy az állag és íz szempontjából az sem mindegy, hogy mikori a tej. Nekem úgy tetszik a legjobban, ha kb. 4 napos tejet készítek el így (addig hűtőben tárolódik). A tej nyers, nem forralom, nem pasztörizálom.
Túró, tejföl
Ez a legegyszerűbb. A friss tejet kiteszem szobahőmérsékletre, a kupakot letekerem, de rajta hagyom és 3 nap múlva, amikor már látom hogy egybe állt, a savó meg az alján van, akkor levágom a flakon felső részét. Így a fent megállt pár centiméteres tejföl réteget egyben le lehet kanalazni (csak bírjam kiállni, hogy ne nyaljak bele), a többi részt pedig pelusba öntöm, és egy éjszaka alatt kész is a finom, friss boltival összehasonlíthatatlan túró.
Vaj
Hagyom a friss tejet egy kicsit szobahőmérsékleten állni, majd amikor a tejszín elfoglalta a felső réteget, akkor azt belekanalazom egy keverőtálba (vagy befőttesüvegbe) és a tálban mixer segítségével (a befőttes üvegben pedig kézi erejű rázogatással :)) addig "köpülöm", amíg ki nem válik a vaj. Az írót, ami melléktermékként előáll, lehet fogyasztani, a vaj, mivel nem iparilag lett szétválasztva, nem áll el 2-3 napnál tovább eredeti minőségében. De azért egy hétig még lehet fogyasztani.
Joghurt
Nagy tapasztalatom nyilván nincs, hiszen csak ezen a héten kezdtem, de azért megosztom, amit sikerült alkotnom. Ebben a hónapban elfogyott a tejoltóm, és úgy gondoltam, az új rendelése mellé csapatok egy joghurt kultúrát is. Kicsit meglepett, hogy semmiféle leírást nem mellékeltek (az árukapcsolás eszközével éltek, ugyanis azt külön kellett volna megvásárolni :( ) Na sebaj, azért ne vesszen kárba, belefogtam. Egy kis szunnyadó latin nyelvtudást élesztgetve gondoltam ki, hogy ha a baktériumok "thermofil"-ek, akkor szeretik a meleget, így aztán felmelegítettem a tejet 50 fokra, és beletettem a kapszula tartalmát (amit előzőleg vízben oldottam fel). Még 3x újramelegítettem, hogy legyen ideje a baktériumoknak dolgozni. (Lehet ugyan, hogy az utolsó melegítés nem volt egy jó ötlet, vagy előtte fel kellett volna forralni a tejet, mert elég darabos lett a "masszám") Ízre mennyei lett. A lányok betermeltek belőle vagy 2 pohárral. Gondoltam másnap még bolondítok rajta, és cukormentes körte befőttet turmixoltam bele. Így aztán... szavakat se találok. Tökéletes lett. mindenki rájár léptem nyomon. Adunk a bélflórának :)

5 megjegyzés:

  1. De jó Nektek! Nagyon jó ilyeneket olvasni, finom házisajt, túró... ha tehetném, biztosan én is így tennék. :)

    VálaszTörlés
  2. Túró: a tehet lábasba öntöm, egy napig alszik a kemencesutban a melegben, másnap felteszem a tűzre és addig melegítem, míg égeti a kezem, leveszem a tűzről, a lében hagyom kihűlni a túrót, majd leszűröm. 3 liter tejből kb. 70-80 dkg túrónk lesz így.

    VálaszTörlés
  3. Tehet=tejet :)

    Gira, a nyers tejből készült tejföl simán ehető, gyerekeknek adható?
    Mi nem szoktuk leszedni, de Tamás emlegeti, hogy jó lenne. Nektek mik a tapasztalataitok - tárolás, felhasználás?

    A vajat mi is így szoktuk készíteni, az írót (nem lesz sok) pedig megisszuk!

    Joghurt: a forralt, kihűlt tejbe keverünk (1,5 literbe 1 kis doboz élőflórás natúr joghurtot), másnapra joghurt lesz belőle. Mi is lekvárral, friss, fagyasztott gyümölccsel esszük.

    Kaptunk a barátainktól tejoltót (a városi tejkísérleti állomásról van), de még nem használtuk, köszi a leírást, ki fogjuk próbálni sajtkészítésnél!

    Sajt: eceteset készítettünk már többször, ízre finom, de az így készült sajt nem jó pizzára, melegszendvicsre, mert nem olvad. A tejoltósat még nem próbáltuk, de egy tejkutató-szakember barátunk mondta, hogy az tökéletes lesz sütni, rántani

    VálaszTörlés
  4. Era!
    Igen, a tejföl simán ehető, gyerekek is eszik, persze megint csak nem egy tartós élelmiszer... 2 nap alatt el kell fogyjon, de ez nem lehet gond ;)
    A joghurtot lehet én is kipróbálom dobozossal, mert így egy kapszula 5 literhez van, azt egy kicsit sokallom. Első körön elfogyott gyorsan, de nem biztos, hogy mindig így lesz.
    Igen, az oltós sajt szépen olvad, ahogy kell, bár nekem itt meg a reszeléssel szokott gondom lenni, ezért én vékony szeleteket vágok, és azt olvasztom a pizzára.

    VálaszTörlés