2014. december 31., szerda

Alomszék

Nem, nem írtam el a címet... nem álmaim székéről van szó, bár lehet belőle az is :)
Pár éve olvastam először az alomszékről, valami franciáknál szocializálódott fazon beszélt róla nagy lelkesedéssel, miközben fájdalmát fejezte ki a magyar csatornázási beruházások felett. Az én olvasatomban ez egy fürdőben elhelyezkedő műanyag doboz volt, ami ha megtelik, ki kell vinni...
Megmondom őszintén, nem varázsolt el a gondolat, hogy 5-6 fős családunk végtermékeit egy műanyag dobozban gyűjtsem, és azt rendszeresen ürítsem a kert végében. "Majd egyszer..." - gondoltam... vagyis nem gondoltam komolyan. Aztán mit ad Isten, december elején részt vettem egy komposztkazán építő kalákán, ahol a házigazda puccosan berendezett házában egy ilyen "fejővödör" szolgált WC helyett. Ki volt szépen alakítva, még egy fa WC ülőke is segített elfeledtetni, hogy ez nem az a luxus, amit megszoktam. A hétvége folyamán többször volt alkalmam használni az alkalmatosságot. Nem is gondolnátok, de irtóra megtetszett... Először is a melegérzet, amit akkor árasztott, ha ráültem... alattam semmi más, mint egy vödör tele fűrészporral. Nem csobog, nem fröcsög, halk és diszkrét. És ami a hihetetlen, hogy ABSZOLÚT nincsen szaga!!! Sok környezetbarát megoldásnál azt érzem, hogy a népszerűsítők elsumákolják a hátrányok egy részét, mert hát mindent a környezetért, ezért ennél is azt gondoltam, hogy itt a szag a bibi. De nem, pedig egy csomóan használtuk azon a hétvégén, és csak naponta 1x ürítette a házigazda. A magyarázat, hogy a fűrészpor cellulóz tartalma megköti a szagokat. Ne kérdezzétek a kémiáját, de tényleg így van, tanúsíthatom.
Azóta motoz a fejünkben ez a gondolat, miközben egyre nagyobb szívfájdalommal nézzük, hogy egy egy pisilés után mennyi vizet leengedünk pocsékba... Ráadásul, ha  szilárd szennyvíz nem keletkezik, akkor az emésztőgödörből lehetne öntözni... esetleg... Van valami módszer a zsír eltávolítására is, de ezt még nem jártam körbe. Az alomszék sokkal előnyösebb egy kerti budinál is, mivel a hagyományosan használt kerti budik úgy működnek, hogy kiásnak egy gödröt, oda gyűlik a cucc, aztán azt vagy kiszippantják (vááá), vagy betemetik és új helyre ásnak. Igen ám, de a temetéssel elzárják az oxigén útját, így a trágya csak rohad, de nem komposztálódik! Ennél a megoldásnál az ürítést egy komposztálóhelyre kell végezni, ahol fél év alatt tökéletesen lebomlik és a nitrogén tartalma segíti a többi komposzt bomlását is. Csupa haszon! Nos, az új év hajnalán eldöntöttük, felállítunk a fürdőbe egy alomszéket, és ha beválik, lecseréljük a jó öreg water closet-et. Az almunk pedig visszakerül oda, ahová való, így táplálva és információt adva rólunk a kertnek. Ezzel még egy hatalmas lépést teszünk az önellátás felé...

Tartalmas, boldog új esztendőt mindenkinek!

4 megjegyzés:

  1. Engem azóta foglalkoztat a komposzt toalett, amióta láttam ezt a videót:
    https://www.youtube.com/watch?v=ErwrWRoTRjU
    Sok sikert és boldog új évet kívánok!

    VálaszTörlés
  2. Köszi a linket, ezt nem ismertem, de nagyon hasznos, úgyhogy megmutattam az Embernek is.

    VálaszTörlés
  3. Hát igazán nincs mit. Tényleg nagyon hasznos. Szerintem az Intézet többi videóját is érdemes megnézni... bár lehet, hogy túl sok újat Neked már nem nagyon tudnak mondani ;)

    VálaszTörlés
  4. Gira, de jo, hogy tudok Toled ujra olvasni! :)
    En az alomszekrol meg nem hallottam, koszonom az infot...bar mi is belevagtunk egy ideje a komposztalasba, ettol meg messze vagyunk....varom, h irj a tapasztalatokrol.

    VálaszTörlés