2014. december 15., hétfő

Gyapjú

Régóta foglalkoztat a gondolat, hogy én, mint mezei matematikus, hogyan is tudnék ruhához jutni, ha beüt a krach. Van nekem egy kedves barátnőm, aki nekem adja a levetett holmiját:

Csakhogy ezzel én még így nem sokat tudok kezdeni, mert először is kakis, másodszor meg nem áll össze egy nagyobb szélben:

A teendőm tehát, hogy megszabadítsam a hacukát a szartól. Ez egész egyszerűen úgy történik, hogy nekiül az ember és a menthetetlen csimbókokat kitépkedi. Egyesek szerint ilyenkor akár 1/3-a is kidobódik a gyapjúnak, de én vagy jobban spórolok (= igénytelenebb vagyok), vagy tisztán tartom a Bergét, de nem olyan sok hullik ki a feldolgozási sorból.
Ezután jön a mosás. Mosószódás langyos vízbe teszem egy kádba és egy petpalack aljával tunkolom párszor miközben ázik. Többször cserélek alatta vizet, de igyekszem nem nagyon bolygatni. Amikor már elég tisztának találom a vizet, akkor beleteszem az egészet egy vászonzsákba és én bizony kicentrifugázom. Biztos jobb lenne, ha magától száradna meg, de sosincs türelmem, mert centrifugázás után is minimum 3 nap... tűző napra ugyanis nem ajánlatos tenni, mert az UV roncsolja a gyapjút (ez látszik egyébként a birkán is, hogy a felső egészen más minőségű, mint az alsóbb rétegei a bundájának.)
Amikor megszárad, akkor jön a cafatokra tépkedés, hogy ne maradjon sehol csomóban a gyapjú. Ezt nagyon aprólékkos pepecselős munkának kell elképzelni. Amikor ez kész - vagy ha van segítségünk, akkor párhuzamosan - mehet a kártolás. Erre van a kutyakefés módszer (persze lehet direkt kézi kártolónak nevezett kefét is venni, de utánanéztem és szinte semmiben sem különbözik egy nagyobb kutyakefétől) Youtube-ot segítségül hívva így:

Vagy van a még drágább kártolódobos kártolás. Én nagyon szerencsésnek mondhatom magam, mert addig zsongtam az Ember fülébe a kártolóról, amíg már a munkatársaival is erről beszélgetett, és mit ad Isten, az egyiknek a padlásán volt egy kártolódob elfekvőben!!! Ki gondolná, hogy a műszaki tanárok mi mindent felhalmoznak :) A dobbal így néz ki a kártolás:

Amikor kártolva van, jön a nemezelés, vagy a fonás. A nemezelésről nem írok, nagyon kezdő vagyok a témában, én inkább a fonal fronton tevékenykedtem. Az olcsóbb, lassúbb, de könnyebben tanulható megoldás az orsós fonás:


Az anyagilag terhelőbb (bár lehetnek itt is szerencsés véletlenek egy-egy antik rokkával a Vaterán :) )a rokkával való fonás:
 https://www.youtube.com/watch?v=ex1Atx1tQPk

Amikor kész a fonal, akkor vagy összetekerek még 1-2-3 szálat vagy nekilátok szőni, kötni, horgolni netán festeni. Ezekről lehet írok később, de nem ez lenne a fő profilom. Kérdésekre szívesen válaszolok, ha tudok.

1 megjegyzés:

  1. Ó, ez nagyon szuper!
    Ha ott tartunk majd, ahol egyelőre sajnos még nem, akkor én azt hiszem, bombázni foglak majd a kérdésekkel.

    VálaszTörlés