2015. január 12., hétfő

Paradicsom

Pár éve bukkantam erre az oldalra, és valamiért azonnal magával ragadott a módszer. Talán éppen azért, mert a kertészkedést már januárban el lehet kezdeni mindenféle plusz beruházás nélkül. Kell hozzá pár két literes flakon, némi termőföld és paradicsommag. A flakonok tetejét levágom, az aljába két ujjnyi földet teszek, belenyomom a paradicsommagot, kiteszem az ablakba (vagy első körön a radiátorra) és buzgón beszélek hozzá, néha megöntözöm. A mag hamarosan szárba szökken, és elkezd növekedni. Mivel a fényviszonyok ilyenkor télen nem optimálisak, a paradicsomom nyúlik. Pont ez kell nekünk. Amint nő egy kicsit, letörjük a legalsó leveleket és töltünk hozzá földet. Így megy ez mindaddig, amíg már kibukkan a flakon tetején. Áprilisra lesz egy flakonnyi méretű paradicsomgyökerünk, némi zöld levéllel a tetején. A piacon kapható palántákhoz képest látszik, hogy a növény felépítése teljesen más. A piaci palánták pöttöm tápkockában hatalmas lombbal rendelkeznek, ami a kiültetés után minimum besárgul egy kicsit, olykor le is szárad. Én a növénykémet a kiültetés előtt már edzem. Olykor szabadba teszem, hidegebb időben még visszaviszem a házba... szóval teljesen mobil. Április végén pedig kiültetem földestől mindenestől. Azt kell mondjam, hogy az ily módon nevelt paradicsom 3-4 héttel előbb fordul termőre, mint a hagyományos fóliában keltetett társai. Persze 60 tő paradicsomot nem tudok ily módon nevelgetni (tavaly annyi volt), de ha már 3 tövem korábban terem, annyival korábban élvezhetem... és 3-4 hét sokat jelent az ellátmányozásban.

Szólnék még a termőföldről. Első évben a kerti homokba vetettem. Nos, nem annyira tetszett neki. Hamar kiszáradt, ráadásul szerintem a tápanyagellátása sem volt valami királyi. Ezután a következő évben "aládurrantottam", és színtiszta komposztba tettem. Sajna ez sem volt valami jó megoldás hosszútávon (főleg, hogy az utántöltéseket is komposzttal végeztem) ekkor kirohadt a komposzt állandó nedvességtartalmától. A tökéletes arány még kísérletezés alatt van, de tény az, hogy egyik szélsőség irányába sem szabad elmenni.
És még egy személyes bakiról is be tudok számolni... csak a rend kedvéért... A földtől egy méteres magasságon belül nem szabad napoztatni a kis paradicsomokat, mert buzgó gyerekkezek kigyomlálják az ÖSSZESET.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése