2015. február 23., hétfő

Permakultúra csőre töltve

Biokert - ez az alap. De azért az energiák végesek és ilyenkor mindig irigykedve gondolok Ruth Stout lazaságára. Túl kocka vagyok... ez az igazság. A vetőmag drága, csak nem hajigálhatom el "lesz ami lesz" alapon??? De azért mégis jó lenne!
Az idén komolyan és szigorúan szelektáltam a meglévő magjaimat, aztán el is kezdtem a vetést a kis 500 nm-es konyhakertemben. Vetettem 2 ágyás mák+petrezselyemmagot keverve, 2 ágyás sárgarépát dughagymával telilőve, 1 ágyás spenótot, 1 ágyás dughagymának való hagymamagot répa sorokkal közölve, és egy ágyás magszaporításra való lila-, gyöngy-, póréhagymát, endíviasalátát, hosszan tárolható répát, és a sóskaágyást megújítottam, ... remélem, nem hagytam ki semmit! A fóliába paradicsomot, paprikát káposztát palántának, ezenkívül salátát és kétféle retket. (Beindult a komposztkazán!!!! Hurrá!)
Aztán megint összesítettem a magokat, és rájöttem, hogy a piciny kertem képtelen ennyi magot elnyelni, mint amennyit én begyűjtöttem. És ekkor pattant ki a fejemből a gondolat: mi lenne, ha a "nagy" földbe (ahol vannak a gyümölcsfák, a here, tavaly a kukorica, uborka, tök, krumpli volt) csinálnék egy próbát és a szalmamulcsot széttúrva elszórnám a maradék magjaimat keverve, ahogy esik úgy puffan... Remek ötlet! Ezek lesznek az első permakultúrás tapasztalataim.Tegnap még vettünk két Mariskát (őszibarack facsemete), azt elültettük ma. Hogy a bokor osztag is erősödjék, nyestem a már meglévő bokraimról vesszőket, azokat próbálom gyökereztetni, hogy dzsumbujosabb legyen az alföldi homok. Meglátjuk, lehet-e ebből buján termő területet varázsolni!

2 megjegyzés:

  1. Ruth lazasága mögött kell még lennie valaminek. Mert azzal, hogy csak odavetsz néhány magot a földre, telekadó s ilyenek nem termelődnek, bármennyit mulcsozik az ember.
    A szalmatakarás valamennyire visszafogja a gyomot, nedvesen tartja a földet egy darabig, ha viszont túl sok a csapadék, fojt, rothaszt alatta mindent, de a makacs, másfél méterre is megnövő gyomoknak a takarás nem akadály, ugyanolyan jól fejlődik, sőt.
    A kapa az szent kertészeti eszköz marad számomra mindig...Meg aztán ha minden magától nő, a kertészkedés öröme hova marad?

    VálaszTörlés
  2. :) Van igazság abban, amit írsz. Főleg, hogy a komposztos társaság arról beszélt nekem decemberben, hogy a szalma önmagában ahhoz, hogy komposztálódjon sok-sok nitrogént használ... és mindezt a növényektől veszi el. Szóval vannak nekem is kételyeim a dologgal kapcsolatban, de kipróbálom, mi sül ki belőle.

    VálaszTörlés