2015. június 5., péntek

Keltetés 2. avagy csirkék táp nélkül

Az igaz, hogy idén keltettem először, de 7 éve próbálkozok a csirketartással. A fő célom mindig az volt, hogy ne kapjanak tápot. A táp a különböző félig-meddig mesterséges tuningolószereken túl tartalmaz gyógyszert pl. antibiotikumot, ami megelőzési szempontból nálam kiveri a biztosítékot. Ne mondja nekem senki, hogy az nincs benne a húsában és nem hat az én bélflórámra.... És természetesen az ízén is érzem - már amennyiben van íze egy tápos csirkének. Elkényelmesedtem, már nem bírom megenni a bolti csirkecombot, pedig néha ráfanyalodok.
No a lényeg az, hogy a nagy huszárok itten azt mondták nekem hét éve, hogy táp nélkül nem éli túl a csibekorát. Hittem is nem is, de nem akartam kockáztatni az első produktum sikerét, ezért 3-5 hétig adagoltam nekik a tápot darával keverve. Hiba nem volt, szép jószágok lettek, bár meg sem közelítették a szomszédasszony ugyanakkor vásárolt csibéinek a méretét.  A különbség a tápozási szokásokon túl az éjszakai tartási módban volt. Ő azt mondta, hogy éjjel is had hízzon, ezért lámpát kapcsol nekik, és éjjelre is telipakolja az etetőt. Én - a természetközeli lény - ezt barbár dolognak tartottam, és nagyanyáink példájából okulva én csak letakartam a ládát egy pokróccal, hogy aludjanak csak. Gondolom ez is sokat számított a későbbi méretkülönbségnél.
Nem akarom itt most a 7 év összes zsákutcáját felsorakoztatni, próbálok koncentrálni a sikeres végkifejletre. Ugyanis némi kompromisszummal sikerült végre elérnem, hogy táp nélkül sem dobják fel a pacskert a pipik. Volt év, hogy a fele elhullott, volt hogy csak a harmada, de megtanultam a leckét, az idén kb. 1%-os az elhullás, de annak is tudom az okát. Megosztom hát a tapasztalataimat, hátha másnak is segít.
Nos a titok nem csupán a táplálékban van, bár kétségtelenül jelentős befolyással bír. Rájöttem, hogy az éjszakai villanyoltás hiba. Na nem a kajálást szeretném vele serkenteni, csak a természetet utánozni - már amennyiben lehet. Éjjel ugyanis egy egészséges természetben felnövő csibe a mama 37 fokos hóna alatt szunyókál és nem egymást tapossák a testvérkéikkel, hogy kié legyen az a hely, ahol minden oldalról melegítik. Mert így azért sok csibét el lehet taposni egy éjszaka alatt. Tehát az éjszakai infralámpa fontos kelléke az egészséges csibének. Ha hideg van, akkor nappal is ajánlatos. Ha nincs sok csibe, csak mondjuk 10-20-25, akkor lehet egy kartondoboz tetejére applikálni egy sima 60 Wattos égőt, és az is kiválóan megteszi. Aztán fontos a napsütés. Amikor itt májusban több, mint egy hétig esett, és nem tudtam őket kivinni, akkor bizony kettő elfostosodott és el is pusztult. A napból jövő infrasugarak ugyanis fertőtlenítenek, így "tisztán" tartják az almot (no meg amíg kint vannak, én tudok bent almot cserélni), a legelés fontosságáról nem is beszélve (minden nap új helyre teszem a mobil ketrecet). Én egyébként nem adok ecetes vizet, meg vitaminkoncentrátumot sem, de gyakran cserélem, a vizüket. És akkor az étel: idén nagyon szerencsés vagyok, mert tavaly a férj vetett kukoricát jó lótrágyás talajba, ami szerintem kincs. Ez a fő összetevője a menünek. Kapnak még hozzá kb. 8% őrölt napraforgómagot (én darálom egy kézidarálóval), és kb ugyanilyen arányú búzát, de ez utóbbit nem szeretik. A fehérjét főtt tojások teszik ki apróra törve villával (tizesével 1 db naponta. Lehet, hogy lehetne többet is, de a tyúkok limitálják a mennyiséget). A vitaminbomba és immunerősítő csodaszer pedig szárított csalán kávédarálón apróra törve a tojásba belekeverve. Azt figyeltem meg, hogy ha a napi főtt tojás valami miatt elmarad, akkor kukoricából sem esznek annyit, mondhatni étvágytalanok.
A 2 hónapos csirkéim az idei legöregebbek. Közülük csak az pusztult, amit a macska vitt el. Erősek, élénkek, tollasak, kerekdedek, sárga lábúak de azért még nincsenek vágósúlyban. Nem baj ez, tudok várni :)

5 megjegyzés:

  1. Mennyi kincset érő információ, köszi!!! Szerintem a világ bármelyik csirkéje szívesen lenne öko-csirke nálatok :)

    VálaszTörlés
  2. Ó, nagyon örülök a sikerednek és szintén köszönöm a sok hasznos infót! :)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Szerzők! Bunkóság lenne azt kérni, hogy tegyetek ki oldalra archívumot ill. egy címke-felhőt (lehet, hogy nem így hívják)? Tudom, hogy ez a Ti blogotok, de olyan nagyon jó dolgokról írtok és olyan jó lenne visszakeresgélni néha! Jó ide járni tanulni! Köszönettel: J.

    VálaszTörlés