2015. november 16., hétfő

Disznótor

Kezdődik a disznótorok szezonja. Mi is vágunk évente 1-2 disznót, de leginkább másfelet :) Ezeket eddig soha nem egyszerre vágtuk, hanem szerre, mert 160 literes fagyasztónk igencsak útját állta a nagy mennyiségek feldolgozásának. Az idén azonban úgy alakult a dolog, hogy ultimátumot kaptunk a gazdától: vagy kell egyszerre a másfél, vagy másnak adja. Mivel tudjuk, hogy ezek nem tápos disznók és nem gyógyszerezettek, hát - mondhatni - ész nélkül bevállaltuk a másfelet. Azt gondoltuk, majd valakinek kell a rokonságból vagy legalább a fagyasztótárhelyét felajánlja valaki. De sajnos ebben is magunkra maradtunk. Mindenki inkább a boltban veszi meg a bizonytalan eredetű lehetőleg comb típusú húst, mert pfúj szalonna és most egyébként is kisült, hogy a disznó rákkeltő :) Részemről a cukortól és a gluténtől jobban tartok, ezért továbbra is ragaszkodok a másfél disznómhoz. Igen ám, de hová? Csak nem veszek ezért egy fagyasztót, amikor egyébként is igyekszünk az ilyen jellegű energiafelhasználást a  minimálisra redukálni? Aztán a kezembe akadt Frank Júlia 1983-mas kiadású Disznótorban című könyve, ami egész egyszerűen ledöbbentett. Hát az a könyv nem a fagyasztóra alapoz, az bizonyos. Fel se tételezi, hogy van valakinek... és mégis... fagyasztó nélkül is van élet!!! A sonkákat, szalonnákat eddig is füstöltük, néha csináltunk disznósajtot is. Arra halványan emlékszem a gyerekkoromból, hogy az oldalast lesütöttük zsírban hagytuk és üvegben tároltuk. De ez még csak a kezdet! Akár pörköltet vagy sültet vagy AKÁRMILYEN húsételt lehet konzerválni befőttes üvegben több órás dunsztolás után!  Ezzel hirtelen minden problémánk megoldódott. Nemcsak a "hova tegyük a húst", hanem a mit eszik a férj, amíg én nem leszek itthon. Meglepődtem na, mert erről manapság már nem beszél senki. Vajon miért?

4 megjegyzés:

  1. Most én is meglepődtem. Nekem mar a szüleim sem tettek el befőttesüvegbe húst, mert nekik is volt már fagyasztójuk, de egyébként meg nagyon is logikusnak hangzik, amit írsz, de tényleg nem ismerek én sem senkit, aki így tartósítana.
    Na, mindjart előveszem én is Ilonát!
    És ti otthon füstöltök?
    Hogyan?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, még nem itthon füstölünk, bár otthon az apám még maga füstölt, emlékszem a füstölőházra, de de arra már nem, hogy csinálta. Most már egy kicsit túlmisztifikálják a "szakemberek" ezért gyávábban vág bele az ember...

      Törlés
  2. Nagymamám panelban lakott, nem volt hely fagyasztónak. Karácsony előtt egy héttel már sütött-főzött. Tőle tanultam, sok húst, kolbászt, hurkát, oldalast lesütött zsírban, majd egy fém zsírosbödönbe rakta és leöntötte zsírral. Mindig annyit vett ki amennyire épp szüksége volt.Én is így teszek, zsírosbödön híján fazékban rakom le a sült húst :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, hogy írod, nagyon megerősít, mert ez a könyv volt eddig az egyetlen forrás, amiből ilyesmiről hallottam.

      Törlés