2015. november 30., hétfő

Enyészet hava képekben


Készül a nálunk hagyománnyá vált birsalmasajt. Szerencsére most már elég jól terem a birsalmafánk, nincs okunk panaszra.
Elkészítés: Megmosom a birsalmákat, felvágom négybe, kicsumázom és mehet a fazékba (nem, nem hámozom meg). Felengedem vízzel és megfőzöm. Amikor megfőtt, leszűröm (a visszamaradó lé, nagyon finom, sűrű és fura mód szinte édes) A levet megitatom a családdal. Nem kell őket noszogatni, annyi szent. A birsalmákat meg összenyomkodom egy krumplinyomóval, mint ahogy a fenti ábrán is látszik. Ezt a masszát megmérem és ehhez képest 40%-nyi cukrot teszek bele. Tehát nekem ez 3,5kg volt, amihez 1,4kg cukrot tettem. Ezt a keveréket fogom forralni napestig, amíg meg nem áll benne a kanál. Na most ezt kavarni kell, ha tetszik, ha nem. Nekem nem annyira tetszett, ki is találtam, hogyan úszhatom meg a kavarást. Nem jött be:

 Miután kiszedegettem az égett darabokat, formákba öntöttem, volt amibe diót is raktam, volt amibe nem.


A tepsis verzió lesz felszabdalva szaloncukornak.

Miután ezzel megvoltam, jöhetett a disznóvágás. 
Gyülekező sült oldalas

Az oldalasok benne a 20 literes bödönben, zsírral fedve


...és megdermedve.





Szalonnák, csülkök besózva, később füstölve lesznek
Hulladék a szappanhoz





6 kg darálthús várja, hogy milánói konzerv legyen



Ugyanúgy elkészítem, mintha máris enni akarnám, tettem bele hagymát, fokhagymát, házi szurokfüvet (oregánó), bazsalikomot, sót, borsot, aztán a végén sűrítettparadicsomot. Amikor ez már mennyei ízű volt, akkor átmertem az előtte gondosan fertőtlenített, sütőben kiforrázott befőttesüvegekbe, rátekertem az ecetes vízben kifőzött tetőket, és jött a végeláthatatlan dunsztolás, amit pár nap múlva - de akkor már kevesebb ideig - meg kell ismételni.
Itt dunsztolódik két órát...

 Éééés, így befértem a fagyasztóba!!!! Erre ittunk egy bögre forraltbort :)

Egészségetekre!




2 megjegyzés:

  1. Huhú! Úgy érzem, most kell menni hozzátok vendégségbe!
    A birsalmasajt nálunk is nagyon nagyon nagy kedvenc, el sem tudom mondani, mennyire. De én még nem bírtam kivárni, hogy eleget főjön (pedig lusta asszony módjára két estét is töltött a sütőben, de asszem onnan nem tud kiszállni a gőz, az lehetett a baj, de lekvár formájában is tuti nyerő...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát gyertek! :)
      Látod, én is lusta asszony voltam, jól odaégett. De egyébként ha elég vékonyan öntöd ki a masszát, aztán meleg helyen szárítgatod, fordítgatod, akkor 2 hónap alatt megszilárdul. Tuuuudom, tuuuudom, ki tudja azt kivárni :D

      Törlés