2016. március 7., hétfő

Tégla aljzat

Írtam már arról, hogy tégla van lerakva aljzatnak a konyhába és az előszobában, viszont a fugázással több soron pórul jártunk, meg a takaríthatóság is hagy némi kívánnivalót maga után.
Nos, úgy tűnik, csak foglalkoznom kellett egy kicsit a problémával és kiélezni a figyelmemet a megoldásra. Elém került ugyanis az IMPREGNÁLÁS fogalma.

 Valami nagyon menő külföldi vályogházas fórumon írták, fényképezték és filmezték, hogy a sima vályog padló hogyan köt ki az impregnálószer hatására és milyen kiváló és természetes felületet nyernek így. Mutogatták, hogy elképesztően kemény és felmosható. Elkezdtem utánaolvasni annak a bizonyos impregnálószernek, mert nehogy már több százezer forintba kerüljön valami - állítólag természetes - lötyi. És igen! Az a bizonyos impregnálószer lenolaj, amit 1 napig 300 fokon hevítenek, hogy egy olyan sűrű masszát kapjanak, ami könnyen szárad. Tehát ez a csodaszer csak abban különbözik a lenolajtól, hogy gyorsabban szárad. Kiváló! Időnk az van, pénzünk annál kevesebb, kipróbáltuk hát a lenolajas impregnálást. További adalék infó, hogy a téglát is érdemes impregnálni, hogy nem szívjon be semmit és könnyű legyen lemosni. Lelkesen belevetettem magam a kísérletezésbe.
Először is kipiszkáltam a szétmorzsálódott mészhabarcsot a téglák közül, majd fogtam egy vödör finom vályog anyagot kis hurkákat gyúrtam belőle és beleillesztgettem a téglaközökbe. Vizes kézzel belesimogattam, majd a száradás közben keletkezett repedéseket is vizes kézzel javítottam. Másnapra kaptam egy repedésmentes száraz vályogfugát. A következő lépésként alaposan letakarítottam a tégláról a felesleges vályogot (ekkor rájöttem, hogy a téglát már előbb le kellett volna kenni), majd lenolajjal lekentem. Pár perc alatt beitta. Akkor újra. Ezt addig csináltam, amíg már nem bírta azonnal elnyelni a tégla és a vályog az olajat, na akkor hagytam száradni. Tényleg lassan szárad. Hmmm. De MEGÉRI!!! Tökéletes, kemény felület, mire ezentúl rá merek ejteni, ki merek önteni bármit, mert nem marad ott a folt.  A vályog nyilván morzsálódni sem fog, azt viszont nem tudom, hogy megreped-e majd és mennyi idő alatt, de ez már annyira nem is zavar, mert ezentúl nem kell férjre várni, hozok be egy kis agyagot és kijavítom. Ennyi. Szerintem érdemes kipróbálni így téglával is, de lehet megkockáztatnám a sima vályog padlót is ezzel a megoldással. Ki fogom próbálni, ha lesz újabb helység, amit aljazni kell :) EZ EGY TELJESEN TERMÉSZETES MEGOLDÁS, ami gyerekjáték!! És egy padló lesz belőle... nem kőműves, nem Hókuszpók, nem  szakember, hanem ÉN CSINÁLTAM :) :) :) Gyerekkorom óta az ilyen megoldások hoznak lázba...




4 megjegyzés:

  1. Hatalmas a különbség! Tényleg nagyon jó!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon tetszik, valami ilyesmit szeretnék én is. Mi az eddigi tapasztalat? Nem marad ott a folt, takarítható?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha elégszer le van kenve lenolajjal, akkor nem marad folt (ma a kisfiam a kávéval is tesztelte :) ). És végre fel tudom mosni felmosóval (korábban a natúr téglát azt csak súrolókefével lehetett )

      Törlés